Utforskning

Det bästa med att bo i en ny stad är att men hittar så många nya platser. Igår var jag och Nuka ute och virrade lite och vi hittade en jättefin skogsrunda. Men vi gick inte så lång så idag var vi och utforskade den. Det jag hittade trodde jag aldrig skulle finnas gömd där. Vi gick längs en fors och jag såg förfallna murar vilket jag trodde var en gammal damm. Men det var också ruiner från en gammal kvarn där någon har bott. Så här stod det på skylten brevid.



Jag verkligen älskar historia och sån här historia är helt underbar. Någon har dött på platsen, hur vet man inte men kanske en olycka. Flera familjer har bott och jobbat på denna plats och det enda beviset som finns är en förfallen grund.





Tegelstens rester.



Hur det såg ut när kvaren stod där är svårt att säga, men kan bara gissa. Men det var fullt av träd över allt och en del var väldigt stora, så det är svårt att se hur en hel byggnad kunde få plats där. På många ställen i skogen kunde man se människors arbeten. små kanaler de grävt för att leda vattnet rätt, stenmuren de byggt för att hålla vattnet på plats som nu var täckt av mossa och träd väste ovanpå. Ååå, vad jag älskar sånt! Ännu mer när man heller inte förväntade sig att hitta allt detta i skogen. Även en mossbetäckt förfallen stenmur långt ute i skogen kan ge mig rysningar. Hur länge har den stått där och varför? Hur såg det ut på den tiden då muren byggdes? Tänk på allt det arbete de lagt ner på muren, för det är inte enbart vad du kan se på ytan. Utan stenmuren går ofta ner i jorden för att den ska bli stadigare. Tänk allt det arbete att bära fram alla dessa stenar. Tur att dem bodde i småland där det finns gott om dem.

Sen kom Nuka och jag ut på en äng och jag såg ett sånt vackert ensamt träd. Självklart tyckte Nuka att det var dags för honom att vara med på bild.



Jag pausade lite där med varm choklad och självklart skulle Nuka vara med på bild IGEN!



Sen har jag provar att redigera några bilder. Ja, det enda jag kunde göra var att förstärka kontrasterna. Inte så mycket till redigeringprogram jag har.



Även att det var kul att hitta ruinen så finns det inget härligare att se än en överlycklig hund som bara lyser av glädje genom ögonen.

Kommentarer
Postat av: Annie

Åh, jag hållere med! "Vem bygde muren och varför?". I närheten här uppe i skogen finns en husgrund. mitt i skogen. jag har sprungit på den av misstag ett par gånger. Trappan upp finns kvar, grunden och en del av eldstaden... ingenting mer. Och man undrar.... försvann det i en brand? Vem bodde där? Varför bygdes det inte upp igen?



Så bortglömd, ändå så fullt med minnen. Där har någon fötts, där har någon dött. Numera hittar ingen dit...

2012-04-01 @ 20:19:53
URL: http://selain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0