Gårdagens aktivitet: stadsträning

Igår tog jag och Nuka bussen in till Jönköping för stadsträning. Varför åka in till stan för att träna? Vad är meningen med det? Kanske ni undrar. Jo, då ska jag förklara. För det första ska din hund alltid lyssna på dig. I en stad eller på en ny plats där mycket händer kan hunden ha fullt upp med att utforska saker, som nya dofter. Det är inte så kul att bli dragen hit och dit, kors och tvärs för att hunden ska lukta. Det är också lite pinsamt om en hund helt plötsligt hoppar på en människa för att hälsa eller dra dig tvärs över gatan för att hälsa på en hund. En ovan hund kan bli rädd/osäker för allt som på går inne i stan. En rädd/osäker hund kan bli aggressiv och det vill ingen ha. Så därför bör alla hundägare träna lydnad inne i stan.

 

Hur ska man träna?

Det finns många sätt att träna på beroende på vad du vill ha ut av det. Mitt mål är att Nuka ska kunna gå fot hela tiden. Ignorera alla människor och allt vad som kan komma i hans väg. För att komma dit måste man träna ofta så att hunden blir van vid allt som händer. Då tycker dem inte att det är lika intressant längre.

 

Vad behöver man?

1. TID – det är ingen idé att träna om du känner dig stressad eller har en begränsad tid som du kan lägga ner på träningen. Alla hundar tar olika tid på sig att lära in något. Har du en valp kan du räkna med att de har svårt att koncentrera sig längre stunder. Det är då viktigt att blanda allvar med lek. Har du en äldre hund som fått gå lite vart den vill i stan och inte haft några krav på sig. Då kan du räkna med motstånd. Den tycker säkert att det du sysslar med är onödigt. Den har aldrig behövt göra det tidigare så varför börja nu?

2. GODIS – en hund gör allt för något gott. Det optimala godiset för en hund är dens egna torrfoder. Speciellt för valpar då det inte är bra om dem får för mycket godis för då går dem lätt upp i vikt. Men med vissa hundar har man inte turen att dem gillar sin mat så pass mycket att dem är villiga att jobba för det. Jag brukar då köpa ett annat torrfoder, ibland har jag till och med bakat eget hundgodis. Undvik att ge hunden för mycket av godis som innehåller socker. Socker är inte bra för oss och då inte bra för hundar heller.

3. TÅLAMOD – igen, träningen kommer att gå bra om du är på dåligt humör eller stressad. Risken är att du skäller ut din hund när den gör fel. ”Varför gör du inte som jag säger? Du gjorde ju det förra gången!” ”Varför förstår du inte vad jag menar? Tröga hund!” Kan du inte kontrollera ditt humör är det lika bra att avbryta träningen.

4. PLANERA DITT MÅL – vad är ditt stora mål med träningen? Hur ska jag träna för att komma dit? Vad fungerar bäst på min hund? Vad har jag för mål idag?

 

Träningen:

Min träning går ut på att hunden ska gå fot hela tiden. Vad som än händer och vad som än går förbi ska min hund gå fot. Det krävs jobb, koncentration och tålamod från båda sidorna. Jag börjar träningen från det att vi gått ur bussen eller bilen. Hela tiden ska hunden lyssna.

För att fånga min hunds uppmärksamhet visar jag honom att jag har godis. Visa inte genom att vifta med det framför ögonen utan det är nosen vi vill ha med oss. Alltid när jag ger ett kommando säger jag först hundens namn och sen kommandot. Då fångar man upp hundens uppmärksamhet, man har ögonkontakt vilket underlättar kommunikationen. Detta sker på bara någon sekund, så det gäller att vara snabb. Säger du kommandot utan namnet är det vanligt att ingenting händer. Du kan säga det om och om igen, men resultatet blir det samma. Hunden har fullt upp med sitt och tar ditt kommando som vanligt prat till någon annan. Att rycka i kopplet för att få kontakt hjälper inte heller. Dels är det inte skönt för hunden, den kommer med tiden att ignorera dina ryckningar men mest av allt blir det ingen positiv känsla vilket är det vi är ute efter. Alla hundar lär sig bäst genom positiv träning. Ignorerar hunden dig trots att du använder dens namn, träna då hemma på det genom att ge din hund godis varje gång du säger dens namn.

Nu när du fått din hunds uppmärksamhet ska den säkert gå fot. Det kommer den säkert inte ha tid för eller att den går fot några steg sen fortsätter med sitt. Det är nu det krävs att ha ett bra tålamod och godis. Jag brukar alltid ha ett extra gott godis i början så att hunden vill ha mer. Så vill inte din hund lyssna säg namnet och visa godiset för nosen. Det räcker med att hunden bara går några steg fot för att få godis. När den blir mer van vid omgivningen kan man dröja lite längre med godiset. I början är det viktigt att ge den godis ofta, så att hunden tycker det är kul. Ännu en gång är alla hundar olika. En del kanske lyssnar direkt och är jätteduktiga, andra kanske inte lyssnar alls eller väldigt dåligt. Går det dålig och du känner att hunden är mer koncentrerad på omgivningen än dig. Gå till en mindre gata där det inte är lika mycket folk. Det kan också hjälpa att låta din hund sitta och titta på allt som händer första gången. Vad du än gör sluta aldrig för att det går dåligt eller ge upp.

Viktigt! Lyssna på din hund. Har ni hållt på en stund och din hund verkar oengagerad eller trött. Ta då och vila eller åk hem. En hund som är trött kommer inte att pristera bra vilket kan slutat i irritation från din sida. Detta är extra viktigt för valpar som blir trötta snabbt och lätt tappar koncentrationen. Det spelar ingen roll hur lång tid din träning tar så länge den slutar positivt.

 

Så hur gick det för mig?

Jag är jättenöjd med hur det gick. Nuka skötte sig jättebra för att vara andra gången i stan. Några fel här och där, men det är bara att träna på så är dem borta.

 

Tyvärr är det svårt att fota när man själv tränar och håller kameran, men här kommer några bilder iaf.

Åka buss

MITT SISTA TIPS. Börja alltid smått. Kan inte din hund gå fot än, lär den det först. Annars blir det inte kul att gå i stan med den. Är din hund ovan/rädd/osäker när det är många människor och händer mycket runt om? Ta det långsamt fram. Börja med platser där det är lugnt men det ändå finns människor, som en park eller att populär motions plats.

 

Har du frågor eller egna synpunkter? Kommentera gärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0