Hoppning

Igår var jag med på hoppningen. I det stall där min häst står så har stallägaren anordnat så att två tränare kommer dit. Jag har tidigare ridit för dressyrtränaren, hon är superduktig. Så nu provade jag hoppning, för det behöver jag verkligen hjälp med. När jag var liten så älskade jag hoppning och var rätt bra på det. Men sen var det några år sen sist som jag red för en hopptränare så mycket har man tappat.

Hoppningen gick inget vidare bra, Donna brunstade och hade siktat in sig på stallägarens häst Icro. Så varje gång vi red förni skulle Donna stanna och skvätta lite. Men att hoppningen gick dåligt var mitt fel. Men man kan ju inte lära sig något om man inte gör fel. Övningarna tyckte jag var jättebra, svåra men jag fick verkligen koncentrera mig. Läraren är jag dock inte nöjd med. Jag är väldigt emot lärare som ställer sig i ett hörn och står där mesta delen av lektionen. Det känns som att dem inte är så engagerade och man hör inte vad hon säger om man är på andra sidan banan. Jag vill ha en lärare som rör på sig, kallar samman alla elever för att visa en övning, stannar upp en om man gör något fel och går igenom vad som är fel och visa hur man ska göra rätt. Visst sa denna lärare till om man gjorde fel. Men det är svårt att förstå ibland när dem bara pratar och man är inte helt säker på vad man gör för fel. Men lite lärde jag mig och jag skulle ändå ta lektion för henne igen för övningarna var så pass bra.

Här kommer en bild på övningarna:



Jättebra övningar att göra själv. Det man ska tänka på att volten ska vara lika stor på båda halvorna och samma antal galoppsprång. När man hoppar alla hinder ska det vara samma antal galoppsprång mellan hinderna på långsidan och inte gena på kortsidan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0